Framme pa Langkawi

Nar vi vantade pa taxin till KL Sentral efter jag skrev senast, sa sparade vi litegrann. Vi borjade med att diskutera hur det hade varit om K haft en blogg. Vi kom fram till att det hade varit alldeles for populart, med 300 000 medlemmar i hennes fanpage pa Facebook. Hon hade blivit sa rik att hon kopt Twin Towers i KL och satt upp en jattebild av sitt ansikte mellan tornen. Ansiktet skulle saga "Hellooo!!" sa som bara K kan. Nar vi insag att vi hade sparat, sa faststallde vi att om detta faktiskt skulle handa sa skulle vi behandla K som en gud for all framtid.

Nar vi stod vid perrongen och vantade pa att fa ga pa taget, kom en obehaglig gubbe med Maffia-utseende och stallde sig sa nara oss att hans vaska i princip lag pa Ts vaska. Han gav oss allvarliga och obehagliga blickar, sa att vi till slut tyckte att det var lite obehagligt. Efter en stund nar hans kompis kom fram och pratade med honom, sa vande de sig mot oss och fortsatte att stirra och pratade alltsa med varandra utan att titta pa varandra. Nar vi till slut fick ga pa taget, sa stannade vi upp for att Maffiakillen inte skulle se i vilken vagn vi gick in. Da vande han sig om och stirrade annu mer.. Sen satt han pa raden snett bakom oss pa baten till Langkawi ocksa, dock mindre stirrande den gangen. Dar nanstans overgick den obehagliga kanslan mer till att han bara var acklig.

Det var verkligen vart att aka nattag. 54 Ringit per person for liggvagn, det ar bara 108 SEK. Baddarna var faktiskt frascha, och trots ratt lite somn, skakig framfart och en timmes forsening sa var vi nojda nar vi kom fram till Acau. Darifran tog vi taxi fran stationen till baten som tog oss over till Langkawi pa en timme.

Eftersom vi inte hade nagon aning om vart vi skulle ta vagen, sa blev vi lattade nar vi fick en karta over on i den provisoriska turistinfon vid piren. Efter en snabb overblick insag vi att det borde finnas storst chans till bra boende vid den 1500 meter langa stranden pa ons vastra sida.

Det holl dock inte taxichaufforen med om. Han forklarade att det skulle vara ett veckolangt internationellt flygevent pa on, med bas pa flygplatsen vid just den stranden, och med start imorgon (las: idag). Han slappte iallafall av oss langs huvudgatan sa att vi kunde forsoka nagot ledigt rum. Till en borjan verkade han fa ratt, ett stalle vi fragade pa ville ha 140 Ringit for forsta natten, darefter 300 Ringit/natt. 600 svenska kronor i fem natter svider ratt bra i backpackerbrudarnas planbocker, sa vi bestamde oss for att satta oss och ata innan vi letade vidare.

Vi hittade en indisk restaurang, och det smakade gudomligt. Framforallt med tanke pa att vi inte atit pa arton timmar, innan taget fran KL. Lagg dartill att vi sovit max fyra timmar var pa taget, att det var 40 grader varmt, och att vi har skapligt mycket packning efter all shopping, sa far ni ett hum om hur huggen stamningen hade blivit om vi inte prioriterat mat..

Nar K bestallde in ett naanbrod till, sa sprang T snabbt ivag for att se om hon kunde hitta nagot boende. Det var minst sagt en nojd T som kom tillbaka med beskedet om att det fanns ett frascht stalle lite langre bort pa gatan, AB Motell, som tog 120 Ringit/natt, oavsett flygevent. Da hon inte tittat pa rummet, sa forvantade vi oss det varsta: allt fran kackelackor till fan-room och delad dusch/toalett. Icke. AC, tv, kylskap, egen balkong med havsutsikt, en meter till havet, egen dusch och toa, samt tva dubbelsangar. Battre hade vi inte kunnat hitta, och en sekund efter att vi hade betalat for fem natter, sa sade receptionisten i telefon: "-Sorry. We are fully booked." Gissa om vi var glada!

Det forsta som hander nar vi gar i vattnet pa den sagolika stranden, ar att K trampar pa nagot vasst och far jatteont i foten. T ar snabbt framme och faststaller att det sitter en tagg i det lilla saret. Vi tar oss upp pa rummet pa tre roda for att "operera". Ingen tagg hittades, faran over och vi kunde ga ut och sola igen.

Efter den obligatoriska "powernapen" pa 2.5 timmar, tog vi oss ut for att se oss omkring samt ata middag. Tjejernas shoppingbegar ar annu inte helt tillfredstallt, sa forst efter varsin tisha sa satte vi oss att ata pa en mysig restaurang med trubadur och under bar himmel. K fragade servitrisen direkt, eftersom det faktiskt ar svart att fa tag pa ol i Malaysia:
K: "-Do you serve beer?"
Servitrisen: "-No, but if you go to the pizza-place across the street and bring the beer here, we provide you with glasses."
Osannolikt men sant, detta hade aldrig hant hemma i Svedala. Nar vi skalat for forsta klunken, sa sager T glatt att nagon pa gatan vinkar till oss. Vi vinkar saklart tillbaka, tills vi inser att det ar den ackliga Maffiagubben som vinkar.. Dock bjod han pa resans forsta leende, sa K faststallde att han sakert var stressad forut och att han darfor sett hard ut. Bra dar..

Efter maten forsokte vi hitta ett internetcafe med tre lediga datorer. Det visade sig vara en omojlig uppgift, sa vi satte oss istallet pa en irish pub for att ta nan ol till. K forlorade klunsen, sa hon fick springa over gatan och kopa en kortlek. Vi drack ol, spelade kort och tittade pa Premier League. Efter ett tag kommer tva stortskona engelska killar fram och snackar lite, och ratt som det ar sa spelar alla fem ett brittiskt olspel.

Nar vi bestammer oss for att ga vidare till Bamboo Bar pa stranden, som trubaduren pa restaurangen tipsat oss om, sa visade det sig att dom stangde baren vid midnatt. Som vi visste innan vi kom hit: Langkawi ar inget partystalle direkt.. Vi gick hem istallet, men bestamde forst med engelsmannen att vi skulle spela fotboll pa stranden.

Idag har vi njutit av det extremt fina och varma vadret, sa nu borjar vara brannor likna nagot igen. Det blev tyvarr ingen match pa stranden, T har problem med ischias och har sjukt ont idag. Daremot ska vi mota upp Luke och Paul pa en italiensk restaurang som de rekommenderat.

Sahar lar dagarna se ut framover; sol, bad, strandfotboll, lite ol och bara njuta av semestern. Planen ar att vi aker "hem" till Phi Phi den 5 december. Vi far hoppas att vi hittar en bra resvag aven dit, men det ska nog inte vara nagra problem da vi redan sett flera batalternativ som skulle kunna funka.