Fantastisk kundservice

Eftersom jag jobbar på kundtjänst på ett av de stora försäkringsbolagen så vet jag vad som krävs för bra service och för att kunderna ska känna sig nöjda. Jag fick personligen känna på motsatsen till bra kundservice så sent som igår.

Med min bildelarkompis som huvudvittne - eftersom min telefon hoppat ur tofflorna så till den milda grad att det endast går att ringa med högtalartelefonen på, något som måste ses som extremt opraktiskt när man befinner sig på offentliga platser. Därav mitt beslut att inom kort införskaffa min fruktansvärt efterlängtade iPhone, men det är faktiskt ett helt annat inlägg. Och ja, min hjärna är faktiskt precis lika virrig idag som det här stycket påvisar.

Nog med utsvävningar. I bilen på väg hem från jobbet igår försökte jag ringa och ta reda på hur det gått med min låneansökan, eftersom vi snarast måste lösa bilköpet för att kunna sälja bilskrället/svarta pengahålet så fort som möjligt. Sagt och gjort, jag slog en signal på högtalartelefonen. Efter ett helt gäng knappval, inknappande av personnummer och liknande så kom det mest häpnadsväckande: "För transaktioner, tryck 12. För överföringar, tryck 21. För aktivering av kort, tryck 85. För personlig service, tryck 91. För information om övriga tjänster, tryck 00." Efter ett gott skratt försökte vi hitta någon form av logik i dessa numreringar, men dock utan framgång. Vi spårade naturligtvis ur och drev det steget längre, i stil med "För att lägga på luren, tryck 375."

Efter att jag knappat in 91, eftersom just personlig service var vad jag sökte, nåddes vi av det förvånande beskedet: "Det är väldigt många som ringer till oss just nu. Försök istället att få hjälp på vår hemsida, via talsvar eller ring igen senare." Varpå samtalet bröts. Fullkomligt osannolikt! Inte nog med att det inte ens gick att nå dom, när jag försökte senare på kvällen och faktiskt kom fram efter tio minuter i kö och plågande trallig musik.. Så fick jag egentligen inte svar på min fråga, utan hänvisades till en handläggare som arbetar dagtid.

Detta kombinerat med att jag mailat tidigare och blivit hänvisad till telefonkontakt, att man inte kunde knappa in sitt nummer för att bli uppringd (en strålande tjänst som min arbetsgivare erbjuder), samt att man inte fick information om den beräknade väntetiden/plats i kön. Missnöjet blir allt mer påtagligt när jag väl fått allt på pränt, och servicen får enbart ett av fem i betyg:
B B B B B



..för övrigt har jag gått med på att vara "expert":
http://uikfans.wordpress.com/2008/01/09/tre-snabba-fragor-till-experten-johanna-baecklund/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback