Åreweekend

Min bästaste bästa vän är en globetrotter modell värre. De senaste åren har hon bott flera vändor i Oslo, St Anton och Uppsala. Dessutom har hon tillsammans med två av våra närmaste kompisar hunnit med ett antal månader i Asien med resmål som Laos, Thailand, Indonesien och Indien. Det senaste äventyret har tagit henne till Åre där hon säsongar fram till mars.

Undertecknad har som bekant inte överdrivet mycket tid över längre, men har naturligtvis försöka hälsa på henne så mycket som möjligt. Hon har besökt mig både när jag bodde i norr, och nu när jag flyttat till regnkaoset på västkusten. Jag har hälsat på henne i Oslo fyra-fem gånger totalt och naturligtvis passar vi på att ses om vi är hemma i underbara Uppsala samtidigt.

Nu hade det alltså blivit dags för ett ordentligt besök i Åre också, vilket passar perfekt då det är fyra år sen jag var där sist.. En smula övertalning kombinerat med löfte om att låna ut pengar vid behov ledde till att två lokala kompisar slutligen valde att följa med.

Två av oss tog hyrbilen upp redan på onsdag kväll. Gratisboendet i en pappas kompis lägenhet precis vid Olympia (tydligen omdöpt till VM8:an) gjorde att vi kunde dyka upp när vi kände för det. Vid ett par tillfällen var jag helt borta, sov djupt och när jag väl vaknade till kunde jag inte hålla ögonen öppna. Men det gick bra att köra, och väl framme på torsdagsmorgonen så hade vi ett fantastiskt väder.

Efter någon timmes sömn, en snabb dusch, installation i lägenheten och besök hemma hos min säsongsarbetande vän så dök vår tredje resenär upp. Hon hade ett "viktigt möte" på torsdagsmorgonen att närvara på, vilket gjorde att hon valde att flyga upp istället. Efter middagen tog vi en öl framför tv:n och insåg att vi inte skulle orka gå till Wersén:s där självaste Petter skulle flippa plattor. Istället gick vi och la oss med hopp om en grym dag i backen på fredagen.

Det var inte lika svårt att komma in i brädåkandet som jag trott, det var snarare så att jag åkte som bäst i början innan första vurpan. Självbevarelsedriften e lite väl hög för att jag ska trycka på ordentligt i åkningen. Den kombinerat med smärtsam och oförklarig kramp i vader och benhinnor gör att brädåkandet blir något lidande. Men oj vad kul det är! Jag ska aldrig mer låta det gå fyra år mellan gångerna igen.

Vi spenderade dagen på bästa sätt, många timmars åkning kombinerat med mycket skratt och lite Jäger gjorde att det blev en dag att minnas. Vi mötte upp min kompis, som jobbat natt och därför sov längre än oss, i backen en stund och sen bar det vidare till Afterski på Bygget. Smockfullt med folk och mycket gnäll från mina skidåkande vänner om ont av pjöxorna, men vi fick vår kalla öl och konstaterade att Marmeladorkestern körde "Oh ah, säg Marmelad. Säg oh ah Marmelad!" som alltid.

Efter dusch och mat satte vi oss i soffan och drack öl, utom C som drack vin. Det märktes snart ganska tydligt, då vi bland annat spelade in en film a'la Thailand. Fast "på Phi Phi" byttes ut till "i Åre", och "Micke" byttes ut till "Jäger". Ska se över möjligheterna att publicera någon av filmerna från kvällen här på bloggen, då dom har stort underhållningsvärde. Dels ovan nämnda film, men även en film där E helt otippat i princip slukar hela röret med Pringles.

När vi väl kom iväg för utgång var det en mördande kö på Bygget, varför vi valde att gå vidare ner mot torget till Wersén:s. Dassig musik och lite väl konstig blandning av folk gjorde att vi, efter att jag vunnit 130 spänn på Black Jack (viktigt!), gick tillbaka mot Olympia igen. Kön utanför Bygget kändes fortfarande jobbig så efter två mot en i omröstningen bestämde vi oss för hemgång. Dock under mumlande protester från den nu rätt tankade C, men efter två böner till porslinsguden så mådde hon iallafall tillräckligt bra för att somna.

Morgonen kändes fruktansvärt tidig för vissa av oss när klockan ringde, vilket resulterade i att den nu lagom bakfulla C snoozade mer än en gång. Det hela slutade med att E istället gick upp och stekte äggen till frukosten som C glatt lovat kvällen innan. Det blev en halvdag i backen med bland annat skidäventyr för undertecknad i barnbacken - vi bytte för ett åk så att brudarna fick testa bräda också. Därefter gick vi till Åre Torg för lunch hos min kompis arbetsgivare, närmare bestämt på Max. Där mötte min bästaste bästa vän upp efter en stund, hon hade återigen jobbat natt och desvärre missat nattens bravader.

En stor radiokanal körde också Åreweekend samtidigt av en slump, därför var det mycket folk, uppträdanden och underhållning på torget. Vi shoppade loss (grym Carhartt-tröja på 50% rea, Palestinainspirerad men grön halsduk och en soft DC-mössa blev skörden för mig) och satte oss för att ta en fika. Trötta huvuden gjorde att vi gick hem rätt tidigt för att städa lägenheten och packa väskorna.

Vi gick upp okristligt tidigt på söndagmorgonen för att komma hem i tid till bilåterlämningen. Bilresan gick smärtfritt bortsett från flickornas gnäll om valet av matställe eftersom jag naturligtvis vägrade McD. Sammanfattningsvis en grym helg, fler såna uppstyrda spontana kortresor tack!

Kommentarer
Postat av: C

Vädligt lyckad helg! Måste vi göra om tjejer!!

2008-02-14 @ 15:48:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback