Givande arbetsdag

Vi har något så fantastiskt som Verksamhetsutveckling på vår arbetsplats. Det innebär att alla medarbetare delas in i små grupper där vi ska slå våra kloka huvuden ihop. Resultatet blir allt möjligt i idéväg som kan göra företaget eller vår vardag ännu lite bättre. Min första VU-period är precis avklarad. Jag förstår till viss del muttret från kollegor som varit med tidigare i konceptet. Det är inte lättarbetat utan de allra flesta idéer rinner ut i sanden som ogenomförbara eller för kostsamma eller..ja. Ni förstår.

Min grupp har som av en händelse valt min och två kollegors idé till gruppens bästa..och som av en händelse har min grupp valt mig som författare av artikeln om idén till den vällästa VU-tidningen..och som av en händelse skjuter jag upp skrivandet till allra sista dagen (idag)..och som av en händelse känner jag för att publicera artikeln på bloggen. HA! Som att nån skulle läsa. Men det skiter jag fullständigt i :-)


Vi är bäst på skador - var ser vi och kunden det?

  

Med uppgiften att bevara gamla kunder diskuterade vår grupp sig fram till att vi länge fått höra att If är bäst på skador. Problemet är att det inte finns något konkret underlag som bevisar eller styrker detta påstående, varken för oss medarbetare eller för våra kunder.


Med ett slumpmässigt urval frågade vår VU-grupp kunderna under en kort period: "Känner du till att If är bäst på skadereglering?" I de allra flesta fall fick vi ett tveksamt svar i linje med "ja, det säger ju alla försäkringsbolag att dom är" eller "det är klart att ni säger det". Redan där är en tydlig signal att vår punkt är befogad, informationen måste nå ut till kunderna i en större utsträckning.



Det första vi gjorde innan vi fortsatte undersöka möjligheterna att faktiskt bevisa att vi är bäst på skador, var att jämföra med konkurrenterna på marknaden. Vad har de för lättillgänglig information? Det varierade mycket, kan konstateras såhär i efterhand:


¤ Trygg Hansa:

Från sökningen i Google syns texten "Trygg Hansa, försäkringsbolag med skadereglering i världsklass." När man klickar på länken går det inte att återfinna påståendet. Inne på bolagets förstasida finns istället enbart "..snabb och enkel skadehantering.."


¤ Folksam:

Vi hittar ingenting om Folksams skadereglering, varken via Google eller direkt på hemsidan.


¤ Länsförsäkringar:

Inget återfunnet på Google, men väl inne på hemsidan ger sökningen följande resultat: "Skadereglering - det kan vi! Vi strävar ständigt efter att göra skaderegleringen ännu bättre."


Jämförelsen med konkurrenterna gav insikten att inget bolag har något konkret att visa sina kunder. Varken vi på If eller Folksam nämnde ens sin skadereglering på hemsidorna, samtidigt som Trygg Hansa och Länsförsäkringar slår sig på bröstet utan att presentera varför exempelvis Trygg Hansa skulle ha "skadereglering i världsklass".



Efter att ha fastslagit i vilka forum vi vill förmedla detta till kunderna, så började det tunga arbetet. Vi kontaktade flertalet personer för att få fram exakt statistik på vad vi vill visa samt vad det egentligen är vi vill förmedla till kunderna. Gällande information på försäkringsbrevet, exempelvis en "bäst-i-test" stämpel, så fick vi ett blankt nej med informationen om att det inte får plats.


Allt krut gick nu istället till att få in information till våra kunder på hemsidan. En mycket bra kontakt upprättades med främst Anna Jonsson på marknad, men även Erik Kring på civilskador samt Carolina Siljö på motorskador. Dessvärre finns inga konkreta och uppdaterade siffror att tillgå vad gäller kundnöjdhet vid skadereglering ännu. Likadant när det kommer till jämförelser med andra bolag, det finns inget som tydligt visar vår fördel. Däremot är tanken att något, i stil med ett räkneverk som räknar hur många skador If har reglerat just idag, ska komma in på hemsidan. Men detta först när if.se gjorts om, något som ingen vet exakt när det blir. Som påvisat i redovisningsfilmen så ligger även denna punkt i "the pipe".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback