Bildrömmar

Som jag nämnt ett antal gånger tidigare i bloggen så delar jag bilen med en kollega och lagkompis. Eftersom vi bor nära, jobbar i samma hus och på samma tider, samt tränar tillsammans så fungerar det utan problem. Nu ska min bildelarkompis flytta, till att börja med från våra hoods, sen eventuellt även till en annan stad. Som ni förstår kan vi inte fortsätta dela, utan planerar att lämna tillbaka leasingbilen sista november.

Undertecknad har långt gågna planer på att införskaffa en egen bil. Till en början kommer det att fungera perfekt att åka med lokaltrafiken, men i längden kommer bekvämligheten och behovet att göra sin röst hörd. Speciellt med nära vänner i Oslo och med familjens planer att flytta till Småland nästa sommar.. Men även träningstider och liknande spelar in.

Tankarna rör sig: kvalité och rykte vs prisvärt och ekonomiskt. Varför kompromissa med sig själv när det gäller något så viktigt och livskvalitéhöjande som en riktigt bra bil faktiskt kan vara? Fast å andra sidan vill jag ändå ha pengar över till annat och kunna spara. Så dum att jag köper en fabriksny bil är jag verkligen inte, fastslaget sedan länge är att det ändå blir en bättre begagnad.

Det är svårt att ta ett beslut eftersom en hel hop med faktorer spelar in i beslutet och valet av modell. Bortsett från de uppenbara faktorerna, pris och försäkringskostnad så blir det knepigare.. Motorstorlek, bränsleförsbrukning, vägskatt och krocksäkerhet för att nåmna några exempel. I de här banorna rör sig tankarna beträffande modell och pris än så länge:

Audi S3:
Kaxig sportmodell av klassiska A3:an. Kostar därefter. Försäkringskostnad:
1 225 kronor i månaden.
Citroën C2 VTS:
Ligger långt ner på listan men den är pigg, har provkört en likadan. Försäkringskostnad: 380 kronor i månaden.
Peugeot 206 RC:
Småbil i sportmodell. Dubbla avgasrör, 180hk och sportstolar. Försäkringskostnad: 885 kronor i månaden.
Saab 93:
Är svag för denna, men egentligen motsvarar den inte mina behov. Försäkringskostnad: 801 kronor i månaden.
Seat Ibiza FR:
Egentligen inte aktuell, kostar tyvärr mer än befogat. Sportmodell på annars billig Ibiza. Försäkringskostnad: 385 kronor i månaden.
Vw Golf GTI:
Just denna sportiga variant är intressant bortsett från priset. Försäkringskostnad: 542 kronor i månaden.


  
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback