Zlatan.

Lånade Simon Banks bok "I huvudet på Zlatan Ibrahimovic" mer eller mindre påtvingat av min skånenationalist/zlatanist till granne. E nästan säker på att det är den första boken jag läser ut på mindre än ett halvår sen jag slutade skolan.
Jag måste faktiskt påstå att den här boken var fruktansvärt lättläst eftersom säkert hälften av sidorna bestod av citat. Här är de nämnvärda:

"Varför dom skriker på mig? Jag har betalat dom med godis."
(Om unga fans,2002.)

"Det vill jag inte. Jag var det i Malmö en match, på ett läger på Cypern. Jag var som Roy Keane, skällde ut alla. Det blev för mycket så jag fick lämna över bindeln..."
(Om att vara lagkapten,2002.)

"Varför de är så förtjusta i mig? Jag vet inte. Jag är ung. Jag glänser. Jag dominerar..."
(Om varför ungdomar älskar honom,2003.)

"Det var för mycket. Jag är klar för Ajax och det är som om Titanic trillat ner."
(Om skriverierna under övergången till Ajax,2001.)

"Men jag är rädd för att säga fel också. Tänk han där i 'Fråga Olle', när jag skulle vara med där. Han kanske säger nåt svårt ord som jag inte vet vad det betyder och då står jag där och ser dum ut."
(Om att vara med i direktsänd tv,2004.)

"Jag hade inte gjort bort mig om jag blivit uttagen i EM-truppen."
(Inför EM 2000,18 år gammal.)

"Ibland händer det på planen att jag gör något som jag inte tänkt själv. Plötsligt gör jag bort två gubbar utan att det var meningen. Om jag sitter och funderar - hur gör jag - så kan jag inte förklara. Det bara kommer på matchen. Jag får bilder i huvudet. Det är såna stillbilder, allting står stilla, och där hittar jag lösningar. Typ mina dribblingar och det. När allting går så snabbt. Men så bara ibland - stannar det till. Så hittar jag luckorna. Varför kan jag inte förklara."
(Om teknik,2000.)

"Först gick jag vänster, det gjorde han också. Sedan gick jag höger, det gjorde han också. Sedan gick jag vänster igen, och han gick och köpte korv."
(Efter att ha dribblat bort en Liverpoolback 2001.)

"Det som Carew kan göra med en fotboll kan jag göra med en apelsin."
(Svar på kritik från Carew,2002.)

"Jag har spelat inför fler, på mitt tv-spel..."
(Om att spela med MFF inför 15 000 åskådare,2000.)

"Enligt mina beräkningar går det att tappa nio poäng på bara tre matcher."
("Är det möjligt för Ajax att tappa nio poäng på nio matcher?" 2004.)

Ödmjuk,rolig och kaxig med glimten i ögat. Det är väl därför han är så älskad i Sverige? Mannen, myten, legenden ;)

Kommentarer
Postat av: Stefan J

Hehe. Roliga citat!

2006-02-20 @ 19:21:48
Postat av: Emma

Hahaha! han är så sköön! Hoppas att du får det bra därhemma i Uppsala!=) njut lite extra för mig också! Saknar och tänker på dig ofta hjärtat!
PUSs

2006-02-22 @ 22:00:15
Postat av: Alex

Hehe ser att du har läst årets skönaste bok, och det på mindre ett halv år! =P...Själv läste jag ut den på flygresan Arlanda-London, plöjde va ordet;)

Synd att han missade igår, men va f-n i ligan har han hittat formen! Förresten har du hört nåt om det rödsvarta laget från Milano, tror dem heter Milan. Dem skulle iaf se till att Juve inte vann sin 4 titel på 5 år. Men just nu ser det väldigt tomt uppe på toppen=) Säg till om du ser Milan nånstans:p

Nej nu ska jag sluta å va jävlig, du kommer ju trots allt hem imorrn lr idag blir det :D..Dags att ta igen en hel del förlorad tid. Det var typ 6 månaders sen vi sågs:O

Ses snart då! Puss

2006-02-24 @ 03:41:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback